بهترین موتورسیکلت های اسکوتری

بهترین موتورسیکلت های اسکوتری

موتور سیکلت های اسکوتری نوعی از موتور سیکلت ها هستند که کمی با موتور سیکلت های معمولی تفاوت دارند. موتور سیکلت های اسکوتر معمولا به سیستم تعلیق عقب متصل هستند و جلوی آن ها خالی است تا پا ها به راحتی در آن جا قرار بگیرد. موتور سیکلت های اسکوتر مناسب ترین گزینه برای رفت و آمد های شهری هستند و حجم موتور آن ها از 50 تا 249 سی سی متغیر است. مدل های مختلف موتور سیکلت های اسکوتر سرعت و شتاب مختلفی هم دارند. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر شما درمورد موتور سیکلت اسکوتر پر شتاب توضیح دهیم.

 

38216.750x0 - بهترین موتورسیکلت های اسکوتری

موتور سیکلت اسکوتری

اسکوتر یه نوع موتور سیکلته، که با چارچوب و قاب مشخصی ساخته شده.عناصری که در طراحی این کلاس استفاده شده، همون عناصریه که در اسکوترهای اولیه استفاده شده.

محبوبیت جهانی این موتورها، از معرفی Vespa و Lambretta شروع شد و برای حمل و نقل شخصی طراحی شده بودن.از موتورهای ۵۰ سی سی بگیر تا اسکوترهای ماکسی ۸۵۰ سی سی، که خب البته تو ایران بیشتر از ۲۵۰ سی سی اجازه‌ تردد نداره.

طراحی موتور سیکلت‌های اسکوتر، از همون موتورهای کلاسیک اولیه الهام می‌گیرن با یه سری تغییرات.

طرح اصلی‌شون از یه قابی ساخته شده که تو اون جای پای موتورسوار یکپارچه‌ست و سایزشون هم کوچیکه.

البته تفاوت اصلی‌شون با موتورهای معمولی، تو انتقال قدرت‌شونه.

این موتورها از سیستم اتوماتیک CVT برای انتقال قدرت استفاده می‌کنن و نیازی هم به تغییر دنده یا گرفتن کلاچ ندارن.

اما قبل از اینکه بریم سر معرفی و مشخصات اسکوترها، بریم ببینیم تاریخچه‌ ساخت این کلاس از کجا شروع شد…

تاریخچه موتور سیکلت‌های اسکوتر

طراحی اسکوتر برمی‌گرده به قبل از دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی. در سال ۱۸۹۴ دو آلمانی به اسم هیلدبراند و ولف‌مولر، اولین موتور اسکوتر رو طراحی کردن.موتوری که اونا طراحی کرده بودن، یه چارچوب مشخصی داشت که از یه انجین دو سیلندر موازی، رادیاتور آب خنک و حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت ساخته شده بود.

چرخ عقبش توسط میله‌های پیستونی حرکت می‌کرد که شبیه چرخ‌های لوکوموتیو بخار بود. این اسکوتر معرفی خوبی داشت و به فروش هم رفت، اما با مشکلات فنی زیادی روبه‌رو شد.

به همین خاطر سرمایه گذاری‌ای که مولر و هیلدبراند روی ساخته این موتور انجام دادن، شکست خورد.

تو حین این کشمکش، توی فرانسه موتور Auto-Fauteuil به معنی صندلی راحت اتوماتیک، معرفی شد. این مدل تا از سال ۱۹۰۲ تا ۱۹۲۲ تولید شد.

انواع موتور سیکلت اسکوتر

کلاس اسکوتر خودش چند تا زیر مجموعه داره ک شامل :

 

  1. کلاسیک
  2. ماکسی
  3. اسپرت
  4. الکتریکی
  5. موپد
174 Scooter Models - بهترین موتورسیکلت های اسکوتری

اسکوتر کلاسیک

اولین مدلای اسکوتر که ساخته شدن، از همین مدل اسکوتر کلاسیک بود. یه چارچوب مشخص و ساده که هیچ وقت هم از مُد نیفتادن. البته اینم به لطف شرکت پیاجیو بود که از بس تو طراحی موتورای وسپاش دقت به خرج داد، نذاشت این اسکوترا از مد بیفتن. این موتورا بادگیر و صندلی بزرگی دارن و هیچ حسی هم از خشونت و هیجان تو ظاهرشون پیدا نمی‌شه. ساده و مینیمال، در عین حال جذاب و کاربردی.

اسکوتر ماکسی

بیاین موتورای فول درس تورینگ رو با اسکوتر قاطی کنیم. چی در میاد؟ اسکوتر ماکسی. این موتورا جزء لوکس‌ترین و خاص‌ترین اسکوترهای جهانن. تکنولوژی، راحتی و هر چیزی که فکر کنین رو دارن. حتی می‌شه از این مدل به عنوان یه موتور تورینگ هم استفاده کرد. اما معایبی هم دارن. یکی از اون معایب ابعادشونه. با این قدو قواره، نمی‌شه باهاشون مثل موتورای معمولی برخورد کرد. تازه وزنشونم هم زیاده. اما اگه بتونین این شرایط و فراهم کنین و جیبتون یاری کنه، گزینه‌ی خیلی جذابیه. اسکوتر BMW C650GT یکی از بهترین مدل‌های موجوده تو دنیاست.

اسکوتر اسپرت

با پیشرفته دنیا، تنوع سلیقه‌ها هم بیشتر شد. با اینکه اسکوترای کلاسیک خیلی کاربدی بودن، ولی خیلی‌ها نمی‌پسندیدن. اصلا وقتی حرف از موتور سیکلت میشه، مسلما هیجان هم باید بهش اضافه بشه. اینجا بود که اسکوترهای اسپرت ظاهر شدن. مدل‌هایی که طراحی ظاهریشون از موتورای استریت الهام گرفته شده بود. خشن، هجومی، مجهز به تکنولوژی‌ها پیشرفته‌ و کاربردی‌تر. معروف‌ترین موتورای این دسته که تا تونستن ازش طرح زدن، یاماها آیروکس.

اسکوتر الکتریکی

با شدید شدن آلاینده‌های زیست محیطی، شرکتای تولیدکننده موتور سیکلت به فکر از بین بردن سوخت فسیلی افتادن و موتورای برقی رو اختراع کردن. این اسکوترهای برقی، بجای بنزین از یه باطری شارژی برا حرکت استفاده می‌کنن. بی‌صدام هستن و خرابیشونم نسبت به موتورای معمولی خیلی کمه. ولی خب اصلا قابل قیاس با موتورای بنزینی نیستن. نه سرعتشون، نه قدرتشون و نه کاربردشون. الانم فقط اسکوترا نیستن که برقی شدن. خیلی از کلاس‌ها مدل برقیشون هم ساخته شده ولی بازم نمی‌شه ازشون توقع خاصی داشت. تازه اینا رو بذاریم کنار، زیرساخت درستی هم برا این دسته از موتورا تو کشورمون نداریم. شاید اگه زیرساخته درستی داشتیم، استقبال بیشتری هم ازشون می‌شد. موتورای Vespa Elettrica و Harley-Davidson LiveWire دوتا از خاص‌ترین اسکوترهای برقیَن.

۸/ کلاس ۴چرخ و ۳چرخ

آخرین کلاس از انواع کلاس موتورسیکلت، موتورهای چهارچرخ و سه‌چرخه. احتمالا این موتورا رو تو ساحل یا کویر دیدین. موتورای ۴چرخ و ۳چرخ، از ترکیب شدن موتور با ماشین بوجود میان. انجین و مکانیزم حرکتی‌شون دقیقا خود موتور سیکلتِ، ولی به جای ۲تا چرخ با ۳ یا ۴تا چرخ حرکت می‌کنن. البته که یه‌سری تفاوتایی با موتور دارن. مثلا زنجیر یا تسمه‌ای که باعث انتقال قدرت موتور به محور عقبِ، چون باید ۲تا محور رو به حرکت دَر بیاره، فرق داره. ولی با این حال یکی از انواع کلاسای موتور سیکلتَن و چندتا زیرمجموعه‌ هم دارن که تو فصل خودش، حسابی در موردشون گپ می‌زنیم.

اسکوتر موپد

این مدل از ترکیب ویژگی‌های اسکوتر و موتور گازی ساخته شده که ابعاد کوچیکی دارن و وزنشون هم نسبت به موتورهای دیگه، خیلی کمه.

حجم انجینشون معمولا کمتر از ۵۰ سی سی هست و از طریق یه گیربکس اتوماتیک حرکت می‌کنن.مصرف سوخت‌شون کمه و قیمت نسبتا پایینی هم دارن ولی خب خیلی محبوبم نیستن.

 

اما اینکه میگن می‌شه بدون گواهینامه سوار شد یا نه؟متاسفانه نه نمی‌شه.به دستور پلیس راهور، هر نوع وسیله‌ای که بدون نیروی محرکه‌ انسانی، حالا می‌خواد برقی باشه، می‌خواد بنزینی، تردد می‌کنه، به گواهینامه نیاز داره.

سخن پایانی

موتور سیکلت های اسکوتر، نوعی از موتور سیکلت ها هستند که برای رفت و آمد های درون شهری گزینه بسیار مناسبی محسوب می شوند.

در این مقاله سعی کردیم شما را بیشتر با این سبک از موتور ها آشنا کنیم

 شما می‌توانید محصولات نیروموتور را به دو صورت نقدی و اقساطی خریداری فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − ده =

دنبال چه میگردید ؟!